Av Carina - 17 juli 2009 17:12

Eftersom jag har så j-a ont i ryggen så valde jag att inte rida med Jenny och Maggie. De skulle rida via Mjölnarström, Laggarsvik, Ljusterö Huvud, Linanäs, Johanneslundsbacken. Jag groomade dom efter backen vid Ljusterö Huvud. Sen satt jag vid Storström o väntade på Maggie...

På kvällen var Södra Ljusterö Hästtantsförening ner på skeppskrogen och åt middag. Maggie hämtade mig vid halv sju och vi var förbi hästarna med vatten. Tyvärr var det ju Maggie som fick bära :(.

Det var Jenny (initiativtagare), Maggie, Anna, Eva, Anja, Racha, Helena, Anita och jag. Jag åt lax, en halv bruchetta med skagenröra, och en vitchocklatryffel med cappucino, samt en cafe au lait. Drack ett gott rosevin till. Dyrt! Ja men inte som i Norge!

Av Carina - 12 juli 2009 15:13

Hemma igen efter 6 dagar på motorcykeln!

Dag 1 (Måndag): Avfärd med 8-färjan från Ljusterö. Det var Hasse A och Gunnar/jag. Hämtade Claes/Monica i Åkersberga. Färden gick via Västerås/Karlstad med slutpunkt för etappen i Årjäng. Hotellnatt med god mat och bowling för Gunnar/Claes/Hasse och Monica. Själv hade jag lite administration med Rimboritten och anmälningar. Regnet började mellan Karlstad och Årjäng.

Dag 2: Avfärd efter frukost, mot Norge och Drammen. Vi åkte under Oslofjorden i en väldigt lång tunnel. Lite regn men mest uppehåll. Slutpunkten för denna dag var uppe på högfjället ... Enkel standard men härlig utsikt! Jättegod och mycket mat!

Dag 3: Avfärd efter en god natts sömn och god frukost. Mot Sognedal via fjordar och tunnlar, vattenfall och bergstoppar. Samt färja. Övernattning i en 6 bäddshytte. Fick trollvibbar. Handlade frukost och käkade i Haflo. Jag åt bara en sallad.

Dag 4: Avfärd mot Sognefjellet. Som högst var vi uppe på 1438 meter! Där fanns det fortfarande snö, och på ett ställe var drivan över 2 meter. Vi smakade vattnet som rann längs vägen. Kallt och supergott. Riktigt kallkällsvatten. Vidare mot Röros via Jotumheim. På vissa ställen var det 7 eller 8% lutningar när vi åkte nerför, med svängar. Tur att jag hade Gunnars ryggtavla framför mig. Vet inte om jag hade grejat att se det ...

Natten i Röros. Middag på en pizzeria intill hotellet. Samt en stund i baren.

Dag 5: Frukost på hotellet. Därefter tillbringade vi några timmar i Röros med att titta runt på gamla delen, kyrkan, de gamla husen och handla lite.

Utcheckning Utcheckning och iväg mot Sverige. Vi körde via Trysil och Sälen mot Malung. I Sälen kom regnet ikapp oss. Inget boende förrän vi kom till Malung. Men där hade Hasse bokat tre rum på hotell Sankt Olof. Middag på hotellet. God mat och dessert, caffe latte m m. Se bilden! Gott va? Satt sedan och pratade inne på C/M rum!

Dag 6 (Lördag): Avfärd efter frukost hemåt. Vi åkte via Vansbro, Säter, Avesta mot Sala. I närheten av Säter öppnade sig himlen ordentligt, med åska m m. Sen lugnade det ner sig... Från Sala fortsatte vi mot Uppsala där Claes skulle in och handla lite på Biltema. Vi åkte sedan gamla vägen mot Rimbo. Claes/Monica svängde av via Gottröra mot Åkersberga men Hasse och vi åkte vidare mot Rimbo/Riala och Ljusterö.

Av Carina - 4 juli 2009 21:51

Åkte upp tidigt till Storström för att hinna rida innan Ewa o Lucas skulle komma. Dixi och jag red ner till Prinsens berg, mycket skritt, och något trav. Inga problem att gå förbi torpet idag. Ingen tvekan alls! Trav sedan + lugnt uppför skogsstigen. Trav sedan ner till vattnet där vi gick ut och vände. Hemåt samma väg. Galopp (fel dock!) på vägen hemåt. Saktade av till trav innan grindstolparna. Trav till torpet. Skritt till lagårn på kårboda. Trav hemåt.

Ewa, Lucas, Viggo + Johan och hans mamma kom. Lucas och Viggo fick rida en sväng var på Persian. Lucas längst, kortare tur för Viggo men han var så glad och lycklig!

Av Carina - 2 juli 2009 20:59

Eftersom Lasse hade stuckit för Maggie när hon skulle tömköra honom så lovade jag att testa honom under veckan.

Jag tog upp, gjorde iordning och satte på Lasse gjorden och tömmarna. Inga problem, hur snäll som helst! Lite stressad när vi skulle gå iväg men det var bara till att ta det lugnt och skynda långsamt!

Vi gick Storströmsvägen fram till och ut på Hummelmoravägen. Karl Larsson kom med traktor och grävare så jag gick tillbaka in på Storströmsvägen. Det är onödigt att utsätta sig för situationer som kan verka farliga. Sen ut på H-vägen och upp mot Kårboda. Vi travade vissa sträckor. Så trevlig att trava, till skillnad från Dixis stora trav så är Lasses mindre så det går bättre att hänga med. Vände vid brevlådorna bortanför Cårebo. På vägen tillbaka mötte vi en barnvagn. Jag stannade Lasse, gick fram till huvudet och ledde honom fram och förbi + att vi stannade och pratade med tjejen. Sen när de passerat så gick jag bak och fortsatte tömköra tillbaka. Vi var ute 40 minuter. Sen mat och avborstning + släpp i hage.

Han var jätteduktig så nu är det upp till Maggie att lära sig att tömköra! Lasse kan det (och borde eftersom han har gått på travet)!

Väl i hagen var det dags för undersökning av hink på stolpe

Av Carina - 19 juni 2009 21:39

Upp vid åtta, fixa frukost och for upp till hästarna. Red iväg med Dixi. Travjobb via Kårboda, Tomtebovägen, Hummeldal, vägen mot varvet, ner mot hummelmora och tillbaka till stigen och tillbaka via Kårboda. Trav där det gick, skritt ibland.  Jag blir tokig på pulsmätaren. Eftersom Dixi rör på sig så mycket så glider den ena plattan ut och hänger och dinglar och då mäts ingen puls. Ett tips någon på hur man får den att sitta fast. Observera att det inte är den som sitter på vänster sida vid armbågen utan den andra!

På eftermiddagen var vi ner till midsommarängen. Träffade många bekanta och efteråt åkte vi och hälsade på Ann och Marie med familjer. Jättetrevlig. Hem sen för att fixa mat och ta det lugnt.

Av Carina - 12 juni 2009 21:34

Idag tog Jessica studenten. Gunnar var upp till "utspringet" i Norrtälje. Vädret var hyfsat fram till dess att hon skulle hem, då öppnade sig himlen och det kom världens skyfall.

På eftermiddagen var det mottagning hemma hos Jessica (Claes o Monica). Monika hade fixat med den mesta av maten och det var jättegott och jättetrevligt.

Av Carina - 7 juni 2009 23:11

Maggie och jag skulle ut på en söndagstur med hästarna. Vi red ner till Hummeldal men tyvärr satt Lasses ena baksko väldigt löst så Maggie vände. Jag red rundan ner till Hummelmora och Caritas stig tillbaka. Galopp på smitvägen. Vi kom ikapp maggie o Lasse vid torpet så vi hade sällskap resten av vägen till hagen. Vi ryckte loss dojan för den hade verkligen lossnat ordentligt.

Av Carina - 6 juni 2009 22:59

Customs Bike Show i Norrtälje. Vi åkte med 10.20 färjan och från ön var vi Hasse o Pia, Gunnar o jag. Dessutom var Monika o Claes, Lillemor och ... med. Det var kallt men uppehåll. Många snygga bågar. Efter att varit där hela dan vände vi bågarna hemåt. Middag med grillning, badtunna och bastu hos Hasse och Pia samt deras två bassetts (Elvis och Kalle). Gunnar o jag var kvar till sist, hemma vid kvart över 12. Gunnar skulle upp och jobba några timmar senare.