Alla inlägg den 6 december 2008

Av Carina - 6 december 2008 22:46

I måndags var jag på kurs i "Personlig Effektivitet - Professionelt och privat". En jättbra kurs, inspirerande och gjorde så att man kom igång.

 Vi fick många bra tips:

  • Ha alltid ett litet (A7) block och penna med dig, vad än du gör under dagen. Skriv upp det du kommer på att du behöver göra/komma ihåg i blocket. En sak per ark. När du sedan sätter dig med listan över vad som skall göras e dy, för över från blocket till listan eller kalendern. Riv ut arket från blocket när du fört över anteckningen
  • Planera rullande fem veckor framåt. Från den dagen du står på, räkna fram fem veckor, skriv in i kalendern vad som skall hända då, gå sedan tillbaka till 4:e veckan, kolla om anteckningarna/bokningarna fortfarande är aktuella, ändra och lägg till, vecka tre kan du fortfarande lägga till, men mest troligt är att du måste stryka vissa saker, i vecka två är det mest att du måste ta bort aktiviter, inte lägga in nya, och nästa vecka lär definitivt bara innebära att ta bort ev planeringar, inte lägga in nya. Denna sortens planering skall göras veckovis.
  • Var proaktiv - tänk efter före, agera (inte re-agera), sätt mål (börja med slutet i sikte) - det behöver inte vara jättestora mål, det kan vara att ha gjort en viss sak en viss dag, t ex städat hemma, prioritera!
  • Gör listor för olika saker - t ex "ringa-lista - en lista på alla som du skall ringa och som du kan göra när du väntar på att något annat skall hända, datorlista (saker att göra vid datorn), jobb-lista, hemma-lista, ärende-lista (när jag åker till stan, vilka ärenden skall jag utföra), insamlingslista (saker som inte just då går att kategorisera),etc.
  • Tidsfokuserat, dvs det som skall göras vid en viss tidpunkt skall in i kalendern.

Nog från kursen, på måndags morgonen när jag stod och väntade i mörkret på bussen hörde jag ett djur komma springa och det lät som en hund, så jag tände ficklampan för att se vad det var. Det var ingen hund men väl en grävling och jag må säga, han uppskattade inte min lampa för han ökade takten när han sprang förbi, på vänster sida av vägen.


Idag red jag Dixi för Tina och det gick jättebra, det är bara jag som måste tänka på att sitta rätt och inte falla framåt. På eftermiddagen var det dogwalk och hästmatning. Jag hade tänkt att vi skulle vara ute i undefär 45 minuter, Poggen, Bus och jag men det blev 1 tim och 45 minuter. Jag kan lova att det var två trötta hundar jag släppte in i huset.



Ovido - Quiz & Flashcards