Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Carina - 8 januari 2009 21:24

Träning inför Lovisedalsritten:

Ritten är den 18 april och två veckor innan har vi vår träningsritt ute på Ljusterö. Den kommer att vara på cirka 20 km, beräknad ridtid 2 timmar (10km/timme) så den kommer att bli en bra värdemätare på hur vi ligger till.


Fram till dess kommer jag nog att rida 4 pass i veckan. Januari och februari två pass i ridhuset, ett skrittpass och ett längre pass en av helgdagarna. I mars minskar jag till ett pass ridhus och två längre pass ute + ett skrittpass eller klättring vid handen. Vid de långa utepassen kommer jag att rida med pulsmätare. Förutom det kommer jag att träna att visa Dixi så att det sitter när vi kommer till tävlingen.


Om det fungerar med Dixi på L-ritten kommer jag nog att starta en 50 km tävling på hösten, för att komma igång och kunna hålla ett lite högre tempo.

Av Carina - 8 januari 2009 21:12

Första dagen på jobbet detta året. Observera att det inte innebär att jag inte har jobbat, utan det har jag gjort hemifrån. Vad mycket mer man får gjort när man får jobba utan störningsmoment, bara jag och katten.


Igår var Sussi här och slog på Dixi nya bakskor. Då hade även den andra bakdojan gett med sig och delat på sig. På kvällen tog vi en ridtur i månskenet, allt var jätteläskigt enligt Dixi. Främst var det Marie + hennes ena dotter + tre hästar och hund som var jätteläskiga.

Vi travade en hel del och efter en timma började Dixi slappna av och röra sig lugnare. Kommer att prova att rida en lite längre tur med en del trav innan vi skall träna för Tina på lördag.


Eftersom jag har lite problem med att jag inte är tillräckligt stark i "livet", har lite problem att sitta till samt lätt faller framåt när jag rider behöver jag tips på hur man kan träna upp styrkan i rygg/mage, så är det någon som har bra tips, kommentera gärna. Alla tips (som inte är direkt livsfarliga!) kommer att testas, men det är främst sådana man kan göra utan maskiner som jag är ute efter. Mao sådana jag kan utföra hemifrån.


Om du är intresserad så har jag skrivit lite under kategorin "Distansträning och egen" idag.



Ovido - Quiz & Flashcards